10 kroků k sebedůvěře

10 kroku k sebeduvere

Bez sebedůvěry se dál neposouváme. Pro jakékoli rozhodnutí si musíme věřit. Někdy musíme učinit rozhodnutí, i když máme jen omezené informace. K tomu je nutná sebedůvěra a překonání strachu z neúspěchu.

Manažeři na vysokých postech toto zažívají každý den. Musejí mnohdy učinit dalekosáhlá a zásadní rozhodnutí s omezenými informacemi a navíc přesvědčit ostatní, aby toto rozhodnutí respektovali a prováděli. Sebejistota je v takové roli nutností.

Získání důvěry může být běh na dlouhou trať a pořádný boj. Ve vyšších manažerských pozicích, kde musíte učinit rozhodnutí, se často dočkáte spíše označení „podvodník, pes, tyran apod.“ než úcty, důvěry či obdivu, že dokážete rozhodnutí udělat za ostatní. Je to samozřejmě logické, proto zaměstnanci na těchto pozicích potřebují hlavně sebedůvěru. 33% pracovníků na vyšších postech však tuto skutečnost, že není přijímán svými podřízenými a nahlíží na něj spíše jako na podvodníka či tyrana, neuneslo a svého postu se vzdalo.  

Také ženy často bojují se sebedůvěrou, pohybovat se kupředu přes překážky jim dělá větší problém než mužům. Dočasné neúspěchy si berou k srdci a považují je za trvalé nedostatky. Častěji se také ženy ocitají v situacích, kde mají menší profesionální a sociální záchranné sítě než muži.

Dobrou zprávou však je, že sebedůvěra se dá naučit stejně jako jakékoli kariérní dovednosti.

Tady je 10 způsobů, které Vám ukáží, jak na to:

1. Jste-li na pochybách, hrajte.

Je to jako rozdíl mezi stojatou a plynoucí vodou. Když stagnujete, nevyvíjíte se, neposouváte se kupředu, pochybnosti a nejistota se množí jako komáři.  To akce plodí sebedůvěru a odvahu. Strach z neúspěchu nás může paralyzovat. Budujte svou sebedůvěru namísto přijímání opatření.

2. Každý den udělejte něco mimo svou zónu pohodlí.

Pokud nebudeme své pohodlné zóny zvětšovat, budou se samovolně smršťovat. Dávejte si výzvy a zlepšujte sami sebe, tvořte svou identitu (a to jak pro sebe, tak pro ostatní). Přijímejte rizika, nebojte se jich. Každá nová věc, kterou se snažíte přidat do svých znalostí a dovedností, poskytuje základ pravomocí. A to je velký stavební kámen úspěšné kariéry.

3. Zaměřte se na ostatní.

Vnímejte lidi kolem sebe. Pokládejte jim otázky, zajímejte se, vtipkujte, najděte spojení s ostatními lidmi. Skládejte komplimenty, pomáhejte, když můžete. Hledáním toho nejlepšího v ostatních Vám pomůže vidět to nejlepší i v sobě.    

4. Važte si mentorů.

Jejich rady a zkušenosti jsou neocenitelné. Navíc Vás naučí objektivně posuzovat klady a zápory a budete se pak moci jednodušeji rozhodovat. Budete ochotni více riskovat, protože budete vědět, že kolem sebe máte fanoušky, kteří Vám pomohou vstát, když se to nepodaří.

5. Sám/sama k sobě pozitivní.

Mluvte se sebou pozitivně. Je přece těžké cítit jistotu, když Vás někdo neustále sráží dolů. Proto si věřte a podporujte se. Naučte se hlasovat pro sebe – ne proti sobě.

6. Eliminujte negativní lidi ze své sítě.

Někteří lidé s Vámi prostě nebudou spokojeni nikdy. Přesvědčovat je, že jste dobrý člověk a že máte svou cenu, je pak ztráta času a sil. A co víc? Jejich kyselý pohled na svět je nakažlivý. Naučte se tyto lidi rychle rozpoznat a jít od nich pryč. Do života Vám nic nepřinesou, spíše odnesou.

7. Pečujte o své zdraví.

Udělejte si čas na cvičení a relaxování. Neodbývejte své stravování. Tělo musí být vždy fyzicky připraveno přijímat výzvy.   

8. Vypracujte si svůj domácí úkol.

Sledujte co se děje nového v odvětví, ve kterém pracujete. Mějte co nejvíce informací ze všech oddělení společnosti. Pokud před Vámi stojí velký projekt, zamyslete se nad ním dopředu. Najděte si potřebné podklady, které k němu budete potřebovat a udělejte si tzv. strýčka dopředu. Nic totiž neposiluje důvěru tak, jako znalosti a připravenost.

9. Dávejte si pozor na řeč těla.

Váš postoj a celkový vzhled ovlivňuje i Váš duševní stav a to jak Vás vnímají ostatní. Pokud chcete být lídrem, musíte se tak chovat a oblékat. Musíte stát vzpřímeně, dívat se do očí a nezapomenout se usmívat. Eliminujte známky nervozity: nehrbte se, nekřižte ruce ani nohy, necukejte sebou, nedýchejte mělce.

10. Trénujte vděčnost – denně.

Nedávná studie o tom, co dělají úspěšní lidé jako první, když se ráno probudí, ukázala, že většina z nich investuje čas do toho, aby si zapřemýšleli, za co jsou opravdu vděční. Zkuste to také. Když začnete den tím, že řeknete „děkuji“ za dobro ve svém životě, je určitě větší pravděpodobnost, že se během dne budete na problémy dívat z té správné perspektivy, než když vstanete zamračení bez pozitivní nálady.

Stejně jako řečnictví či vedení lidí je i sebedůvěra profesionální dovednost, která může být zlepšována. Podle Dr. Petera Buckley Gruzie z Regentské univerzity se pravděpodobnost získávání jistoty zvyšuje přidáváním nových zkušeností.

Tak do toho, ať Vaše sebevědomí vzroste ještě dnes.

Kontaktní formulář

Neztrácejte čas a spojte se s námi ihned.
Jsme Vám k dispozici 24 hodin denně.



“ Máte - li vysoké cíle, je důležité, s kým
je chcete dosáhnout. „